Manager die groei willen realiseren, moeten een cultuur van continue feedback creëren. Waarbij het hele team moet samenwerken.

Hoe slim de meeste managers ook zijn, als zij de enigen zijn die beslissingen nemen, is het bedrijf lang niet zo succesvol zijn als bedrijven die werknemers actief aanmoedigen om feedback te geven.

Werknemers hebben een veel beter perspectief van wat er verbeterd moet worden en waarom. Daarom is dus het van vitaal belang dat u een omgeving creëert waarin ze hun mening kunnen uiten. Het meest waardevolle dat je als manager hierin kunt doen, is de angst wegnemen die jouw medewerkers hebben om zich uit te spreken. Laat ze weten dat ze zo open en eerlijk kunnen zijn als ze willen, zonder dat ze bang hoeven te zijn dat ze worden gestraft.

In een onderzoek van onderzoekers van Cornell en Harvard over waarom werknemers zich niet uitspreken, ontdekten ze dat werknemers bang zijn voor de gevolgen. Mensen spelen dus vaak instinctief op safe door te zwijgen.

Traditioneel gebruiken bedrijven het (gevreesde) (twee-) jaarlijkse medewerkersonderzoek om feedback te verzamelen, maar door regelmatig vragen te stellen aan je medewerkers wordt je bedrijf en jij veel wendbaarder.

Ik vind dat jij je team voortdurend vragen moet stellen over hoe ze kunnen verbeteren. Door hen bij discussies te betrekken, worden ze ook meer betrokken, omdat ze zich meer betrokken voelen bij het besluitvormingsproces. Niets is zo demotiverend dan het gevoel te hebben dat jouw mening niet telt.

Maar voor managers is het vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan om medewerkers vaak vragen te stellen; er zit een kunst en wetenschap in. Lichaamstaal, toon, zelfs de woorden die je gebruikt, kunnen allemaal van invloed zijn op de reacties die je krijgt.

Voordat ik met je doorneem welke vragen je aan jouw team kunt stellen, bespreken ik eerst hoe je deze vragen kunt stellen. Hier zijn een paar tips die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat je de meest waardevolle informatie van je team krijgt.

  1. Luister aandachtig
    Als een medewerker je feedback geeft, heb je natuurlijk de neiging om te reageren en jezelf te verdedigen. Leren hoe je je kunt inhouden is een waardevolle les om goede feedback te verzamelen. Veel mensen luisteren om te antwoorden. Onderdruk deze neiging. Zelfs als er een pauze in het gesprek is. Je zult zien dat als je niet reageert, de medewerker blijft praten en inzichten deelt die hij anders misschien niet had gedeeld.
  2. Regelmatig opvolgen
    Wees niet bang om maand na maand dezelfde vragen te stellen. Soms zijn werknemers niet klaar om te delen, of hebben ze misschien nog niets te zeggen. Maar omdat jij jouw medewerkers voortdurend aan deze vragen herinnert, gaan ze in hun dagelijkse praktijk steeds meer over deze dingen nadenken.
  3. Meen wat je zegt
    Stel geen vragen om ze te stellen, maar stel ze omdat je oprecht geïnteresseerd bent om beter te worden. Kom met een mentaliteit van verbetering, het zal de manier waarop je de reacties hoort heel anders maken.

Hier zijn 7 vragen die u elke maand aan uw team kunt stellen (Dan Benoni):

  1. Wat heb je deze maand gedaan waar je trots op bent?
    We vergeten vaak de tijd te nemen om onszelf en ons team een schouderklopje te geven voor een goed stuk werk. Door medewerkers deze vraag eens per maand te stellen, help je mee om dat gevoel van trots op te bouwen. Hierdoor krijgen ze het gevoel dat ze voortuitgang boeken, zodat ze betrokken blijven.
  2. Als jij de CEO was, wat zou jij dan anders doen?
    Waarschijnlijk wil jij net als veel andere managers dat medewerkers verantwoordelijkheid nemen. Zich gedragen alsof zij de eigenaren van het bedrijf zijn en zich zo gedragen. Deze vraag is een goede manier om hen dat gevoel van eigenaarschap te geven.

Je krijgt waarschijnlijk geweldige ideeën van medewerkers te horen, omdat het hen de mogelijkheid geeft zich voor te stellen of ze de touwtjes in handen hebben. Daarbij worden de medewerkers, doordat de vraag regelmatig gesteld, dat jij hun mening op prijs stelt.

  1. Hoe kan ik een betere manager worden?
    Als je een goede manager bent, ben je constant op zoek naar groei en verbetering. Bij deze vraag is het vooral belangrijk om werknemers eraan te herinneren dat ze vrij kunnen zeggen wat ze willen. Wees als manager bereid om alle feedback van je medewerkers te accepteren en terug te geven of en op welke manier je hier iets mee gaat doen. Als je er eerst over na wilt denken. Geen probleem, geef dat dan aan. Kom er daarna wel op terug.

Een manager die constant op zoek is om een beter manager voor zijn medewerkers te worden, maakt medewerkers gelukkiger.

  1. Wat is op dit moment jouw grootste uitdaging?
    Iedereen staat voor uitdagingen op het werk. Als managers ben je ook de coach die hen faciliteert, motiveert en inspireert voor wat het gene zij meemaken in het werk.

Door deze vraag consequent te stellen, kunnen medewerkers groeien en beter worden in wat ze doen en door hen te laten zien dat jij er bent om hen te helpen met hun uitdagingen, zullen ze zich meer op hun gemak voelen. Hierdoor komen zij ook steeds vaker naar jou toe om met jou te sparren en misschien zelf wel te vragen naar jouw grootste uitdaging en jou hierop uit te dagen…

  1. Wat kunnen we doen om je succesvoller te maken?
    Persoonlijke groei is verreweg de grootste motor van medewerkerloyaliteit (dit gaat verder dan medewerker tevredenheid. Dit betreft de combinatie van tevredenheid, betrokkenheid en loyaliteit).
    Elke maand aan je team vragen hoe jij hem/haar kunt verbeteren, is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat je medewerker altijd zichzelf wil en gaat verbeteren en productiever wordt.

Elke goede manager weet dat het de mensen zijn die verantwoordelijk zijn voor het succes van het bedrijf, door de focus te verleggen naar hoe het bedrijf werknemers succesvoller kan maken, zal het team productiever zijn.

  1. Wat moeten we doen om ons product / onze service te verbeteren?
    De beste bron van innovatie is afkomstig van (eerste lijn) medewerkers. Zorg ervoor dat je hen elke maand vraagt hoe het bedrijf/product/dienst beter kan worden. Het is belangrijk om deze vraag keer op keer te stellen, omdat de markt vaak snel verandert en zei hebben dit als eerste door.
  2. Zijn er projecten waar je echt aan zou willen werken als je de kans zou krijgen?
    Om werknemers echt gemotiveerd te laten zijn op het werk, moeten ze werken aan projecten waar ze een passie voor hebben.
    Medewerkers blijven bij het bedrijf als zij de kans krijgen om te van rol en hierdoor zichzelf blijven ontdekken. Help hen hun passies te ontdekken door deze vraag regelmatig te stellen. Door werknemers hun ware passies te laten ontdekken, worden ze enthousiast om elke dag naar hun werk te komen.

Dan nog een extra bonus: Vragen die je nooit aan werknemers zou moeten stellen. Dit zijn vragen die helaas veel managers nog steeds stellen, maar meer schade aanrichten dan al het andere.

  1. Wiens schuld is dit?
    Het schuldspel helpt niemand. Dit is een dwaze vraag die het team alleen maar demoraliseert en zorgt dat mensen weer terug in hun schulp kruipen. Binnen Lean wordt niet de vraag gesteld, wie heeft dit fout gedaan, maar hoe gaan we het verbeteren. Concentreer je daarom hoe jullie het als team de volgende keer kunnen verbeteren.
  2. Hebben we dat niet al geprobeerd?
    Het is mogelijk dat iets niet werkte toen jij het voor het eerst probeerde, maar het betekent niet dat je het idee moet negeren. Misschien is er een externe factor veranderd, of misschien ben jij of je team op een bepaald gebied beter geworden waardoor deze keer wel een succes kan worden. In plaats van deze vraag te stellen, kunt je beter vragen: ‘wat kunnen we deze keer anders doen?