Maandagmiddag, alleen het voelt als halverwege de week.

Die ene medewerker die kost toch wel heel veel aandacht en energie.

De meest ontevreden medewerkers kunnen een grote last voor jou zijn, de rest van het team en voor de bedrijfscultuur.

Wanneer deze ontevreden medewerker zich negatief uit, probeer het volgende eens uit:

  1. Laat je medewerker zijn hart luchten, luister oprecht naar hem. Wat is de boodschap die hij wil overbrengen? Spring er niet boven op en ga niet inhoudelijk te discussie aan
  2. Graaf dieper dan je gewend bent, om het echte probleem te vinden. Wat is het probleem achter het probleem. Vraag door, want het eerste antwoord is meestal niet de kern van het probleem
  3. Toon medeleven en los de situatie op. Kan jij dit niet, wees hier dan eerlijk over
  4. Bedank hem oprecht voor de feedback. Als het goed is heb je iets nieuws geleerd vandaag en daar mag je dankbaar voor zijn. (Niet het geval? Ga eens bij jezelf na. Heb je genoeg doorgevraagd, was je oprecht nieuwsgierig en wilde je luisteren? Of liet je je beperken door je eigen oordeel. Niet erg, want fouten maken mag. Keer terug naar de betreffende persoon en repeat!

Iedereen heeft wel een ontevreden medewerker in zijn team. Probeer het eens! Ik garandeer je dat zij en jij zich beter gaan voelen.