Vaak kom ik beginnende managers tegen die denkbeelden hebben of overgenomen hebben van anderen, waarvan ik denk hoe kan het dat je dit denkt of gelooft. Is het de onervarenheid, te veel volgen van verkeerd voorbeeldgedrag en/of het ontbreken aan opleiding in het vak management? Deze zomer deel ik graag met jullie een aantal voorbeelden die ik de laatste jaren ben tegen gekomen. Ik noem ze de Leiderschapleugens.

Leiderschapleugen #1: Leiderschap betekent andere mensen vertellen wat ze moeten doen

“It doesn’t make sense to hire smart people and then tell them what to do. We hire smart people so they can tell us what to do” ~ Steve Jobs

De uitspraak van Steve Jobs is waar voor mij, waarom iemand aannemen en dan gaan vertellen wat diegene moet doen?

Ik vind het jouw verantwoordelijkheid als manager om mensen te faciliteren, zodat men weet waarom we doen wat we doen (bredere visie), hoe we dat hier aanpakken in ons bedrijf (kernwaarden) en wat de resultaten zijn die we willen bereiken. En natuurlijk is het zo, dat je niet iedereen in je team zelf hebt gekozen. Dat betekent waarschijnlijk dat die mensen eerder op de afdeling werkten dan jij en dus waarschijnlijk heel goed weten wat en hoe ze het moeten doen. Het ontbreekt misschien wel bij hen aan vertrouwen om dat te doen, of men is het afgeleerd omdat het altijd werd voorgezegd door hun vorige leidinggevende.

Het vergt lef om je medewerkers de vrijheid en verantwoordelijkheid te geven. Want er gaat iets fout, daar kun je vergif op innemen. Ben jij liever een leider die met zijn team leert van fouten en verder komt dan hij/zij zelf voor mogelijk houdt of de manager die bang is om de controle los te laten?